In 2 seconds you will we be redirected to the new URL: http://slpzone.blogspot.com/
Bylabym bardzo wdzieczna za wszelkie opinie/refleksje i umieszczenie ich na koncu artykulu w "Post a Comment" sekcji.
Serdecznie dziekuje. - Urszula
Serdecznie dziekuje. - Urszula
Rodzic dziecka autystycznego zapytal mnie o skuteczne moim zadaniem metody pracy, ktore moglby uzyc w terapii ze swoim dzieckiem. Jak mozna sie tego spodziewac opracowano wiele programow wczesnej interwencji. Proponuję zapoznać się z nimi dokładniej, aby zdecydowac czy wybrać któryś z nich, czy sprobowac opracować wlasny program. W praktyce kazda z metod na początku daje dobre rezultaty. W nastepnych etapach kazda z nich wymaga właczenia dodatkowych metod - czesto odniennych, odpowiednich dla kazdego dziecka. Dzieki indywidualizacji mozliwe staje sie osiagniecie wszystich celów terapeutycznych, edukacyjnych i rozwojowych. Niektore z programow sa do siebie podobne, inne zas bardzo odmienne. Różnice w podejściach sa dosc istotne. Przede wszystim liczy sie komfort i dobro dziecka. Wazne jest co dziecko toleruje najlepiej oraz co rodzina jest w stanie zaakceptować oraz konsekwentnie stosowac w codziennym życiu.
Metoda 1
Najblizsza mi, najmniej kosztowna, a zarazem najbardziej naturalna jest metoda zwana FLOOR TIME, czyli program wszechstronnej stymulacji rozwoju dziecka, z naciskiem na rozwój emocjonalno-społeczny (Stanley Greenspan.)
Oto to krotki opis metody
http://sitemaker.umich.edu/356.bernstein/floor_time& - po angielsku
http://sitemaker.umich.edu/356.bernstein/floor_time& - po angielsku
Polecam rowniez przysluchanie sie wypowiedzi Dr. Stanley Greenspan
http://www.youtube.com/watch?v=jrXGh9bT0Sw – po angielsku
Metoda 2
Kolejna metoda to PROGRAM OPCJI - rozwinięty przez Kauffmanów, znany również jako tzw. “Son-Rise Program” oraz zmodyfikowany przez Stevena Wertza jako tzw. program Growing Minds, gdzie rodzic/opiekun, aby zwrocic na siebie uwage dziecka, rozpoczyna terapie od obserwowania i nasladowania zachowan dziecka. Z czasem kiedy dziecko nawiaze kontakt wzrokowy rodzic moze stopniowo zaczac wrowadzac do interakcji wlasne propozycje. Kilka lat temu wzielam udzial w treningu prezentowanym czesciowo przez Samahria Lyte Kaufman i jej brata, Raun – chlopieca/obecnie doroslego czlowieka z diagnoza autyzmu, na potrzeby, ktorego rodzice opracowali wyzej wspomniana metode. Nakrecono pelnometrazowy film pt. “Son-Rise: A Miracle of Love” na podstawie ksiazki napisanej przez ojca. Trapia prowadzona w zalozonym przez nich osrodku jest nieco kosztowna, zachecam jednak do wejscia na ich oficialna strone i do przysluchania sie wypowiedziom rodzicow dzieci, ktore przeszly niniejsza terapie.
Strona Instytutu Opcji i programuSon-Rise – po angielsku
Metoda 3
http://portal.abczdrowie.pl/terapie-behawioralne - po polsku
Strona Instytutu Lovaasa – po angielsku
http://abatherapists.com/ - po angielsku
Metoda 4
TEACCH (Treatment and Education of Autistic and Related Communication Handicapped Children) – Program ten jest długofalowy, oparty na technikach bechawioralnych oraz nawiązujacy do tradycji Piageta, a rozwinięty przez zespół Erica Schoplera.
Strona programu TEACCH – po angielsku
Metoda 5
Brytyjski program EARLY BIRD nastawiony jest na udzielenie pomocy rodzicom, ktorych male dziecko zdiagnozowane zostalo jako autystyczne. Program ten kladzie nacisk na naukę komunikacji i adaptacji społecznej w warunkach w jakich dziecko żyje. Program wykorzystuje wspomniana wczeniej technike TEACCH, metode wymiany obrazkow PECS (Picture Exchange Communication System) jako niewerbalnego sytemu komunikacji oraz SPELL framework (Structure, Positive, Empathy, Low arousal, Links), czyli opracowanego szkieletu/konstrukcji pracy. Zobacz linki ponizej:
http://www.autism.org.uk/our-services/residential-community-and-social-support/parent-and-family-training-and-support/early-intervention-training/earlybird.aspx - Early Bird - po angielsku
http://www.pecs.org.uk/ - PECS - po angielsku
http://www.childrenwithspecialneeds.com/index.php/downloads.html - przyklady obrazkow po angielsku
http://www.autism.org.uk/spell - SPELL - po angielsku
Metoda 6
Program Wielostronnej Stymulacji Psychoruchowej oparty na metodzie Millerów (Arnolda Millera i Eileen Eller-Miller.)
http://www.millermethod.org/ - po angielsku
Metoda 7
Terapia Holdingu “HOLDING TIME” – moim zdaniem bardzo kontrowersyjny program przywracania kontaktu, więzi i rozwijania komunikacji między dzieckiem a rodzicem, opracowany przez Martha Welch. Metoda polega na budowaniu lub przywracaniu więzi emocjonalnej między matką a dzieckiem poprzez wymuszanie bliskiego kontaktu.
http://www.childrenintherapy.org/proponents/welch.html - po angielsku, ale prosze obejrzec wideo dla lepszego zrozumienia metody.
Metoda 8
Terapia Integracji Sensorycznej, opracowana i rozwijana w Centrum Badań nad Rozwojem Neurologicznym w Phoenix w Arizonie pod kierunkiem Dr Lorny Jean King.
http://legacy.autism.com/families/therapy/king_int.htm - Dr Lorny Jean King o swojej metodzie - po angielsku
http://www.youtube.com/watch?v=qtszqdr4GW4 – wideo, czesc pirwsza – po angielsku
http://www.youtube.com/watch?v=rfOov_bSwXg&feature=relmfu – wideo, czesc druga – po angielsku
Metoda 9
Polecalabym rowniez przyjrzenie sie Amerykance, Temple Grandin , u której w dzieciństwie zdiagnozowano autyzm. Opublikowala ona mase ksiazek na temat wlasnych doswiadczen. Po kliknieciu na ponizszy link uslyszysz Temple Grandin, ktora opowiada o tym, jak działa jej umysł, o umiejętności "myślenia obrazami", która umożliwiła jej rozwiązanie problemów, które mózg neurotypowy mógłby po prostu przeoczyć. Przekonuje, że światu potrzeba osób ze spektrum autystycznym, myślących wizualnie, "wzorami", "werbalnie", oraz osób typu inteligentnego pasjonata czy komputerowca.
http://www.ted.com/talks/lang/pl/temple_grandin_the_world_needs_all_kinds_of_minds.html#.TpVezxhZPKk.blogger - po angielsku z polskimi podpisami
Biografia Temple Grain po angielsku znajdzesz w ponizszym linku:
http://en.wikipedia.org/wiki/Temple_Grandin - po angielsku
Polskie strony na temat autyzmu:
Dziekuje Pani Urszuloza te porady i za linki.
ReplyDelete